onsdag 18 mars 2009

Slumdog millionaire (Q&A) - Vikas Swarup

Filmen Slumdog millionaire gjorde stor succé på Oscarsgalan och tog hem hela åtta priser. Som en äkta bibliotekarie kände jag att jag ville läsa boken först, innan jag ser filmen. Rätt ska vara rätt. Boken är skriven av indiern Vikas Swarup och heter i original Q&A.

Direkt efter att Ram Mohammad Thomas svarat rätt på de tolv frågorna i frågesporten Vem vill bli mijardär? blir han arresterad och anklagad för fusk. Inte kan väl en simpel servitör besitta så mycket kunskap, så alla förutsätter att han fuskat sig till vinsten. Han blir tilldelad en advokat och sedan börjar hans historia.

Ram har under sitt korta liv varit med om häpnadsväckande saker och varje historia ger ett av svaren till tävlingen. Rent berättartekniskt tycker jag det är genialiskt att först låta Ram berätta och sedan få följa hur han och advokaten ser på DVD-inpelningen av när han svarar rätt på frågorna.

En rolig, gripande, spännande och sorglig bok som är väldigt svår att lägga ifrån sig. Man blir hela tiden nyfiken på hur en till synes obetydlig detalj i en av hans historier ska bidra till att han ändå lyckas ta sig vidare i miljardär-programmet. Jag har ju som sagt inte sett filmen än, men är den bara hälften så bra som boken kommer jag vara nöjd.

Betyg: MVG

Inga kommentarer: